Zespół Szkół im. Jadwigi Grodzkiej w Łęczycy
Aleksandra Wasiak  25 października 2018  21:24

Wycieczka do Parlamentu Europejskiego

W dniach 22 – 24 października 2018 roku braliśmy udział w wyjeździe do Parlamentu Europejskiego w Brukseli.
Podróż rozpoczęliśmy na lotnisku Warszawa Modlin. Wszechobecna mgła opóźniła nieco nasz wylot, ale to, co ujrzeliśmy przechodząc przez miasto, urzekłoby każdego – malownicze kamieniczki, monumentalne pomniki i machający do nas, uśmiechnięci ludzie. Po kilkunastu minutach dotarliśmy do hostelu znajdującego się raptem 10 minut od słynnego Grand Place.
Na drugi dzień po śniadaniu dotarliśmy do Domu Historii Europejskiej, a następnie pod gmach Parlamentu Europejskiego. Dom Historii Europejskiej znajduje się w przepięknie odnowionym budynku im. Eastmana w pełnym zieleni Parku Leopolda. Ekspozycja stała Domu Historii Europejskiej pozwoliła nam poznać zarys historii europejskiej. Aby ułatwić zrozumienie burzliwej historii XX wieku, ekspozycja stała skupia się najpierw na przekonaniach i poglądach, które zdefiniowały wiek XIX – „wejście Europy w nowoczesność” – a potem omawia okres wojny i destrukcji w Europie. Następnie przedstawione jest dążenie do lepszego życia w coraz bardziej zjednoczonej Europie.
Byliśmy zachęcani do zastanowienia się nad współczesną Europą, nad statusem i pozycją Unii Europejskiej oraz nad tym, jaką rolę każdy z nas może odegrać w kształtowaniu przyszłości Europy oraz do wyrażenia własnego zdania.
Kolejnym punktem naszej wizyty było Parlamentarium. Podręczne przewodniki multimedialne towarzyszyły nam w wizycie, wyjaśniały drogę do integracji europejskiej, sposób pracy Parlamentu i tłumaczyły, co robią posłowie, by stawić czoła obecnym wyzwaniom. Interaktywna i dynamiczna ekspozycja Parlamentarium sprawiła nam dużo frajdy i zrobiła na nas kolosalne wrażenie. Po krótkim spacerze naszym oczom ukazał się budynek Parlamentu Europejskiego. Nowoczesna, oszklona konstrukcja przytłaczała nas swym ogromem. Po przekroczeniu strefy bezpieczeństwa, weszliśmy na główny hol, skąd zaprowadzono nas na wykład dotyczący zasad funkcjonowania PE i jego kompetencji. Pan Leszek Gaś, który prowadził dla nas ten wykład, jest wieloletnim pracownikiem Parlamentu Europejskiego w Brukseli i oprowadza grupy z Polski. Opowiadał nam bardzo ciekawie o pracy Europarlamentarzystów, ich obowiązkach, a także historię powstania Europarlamentu. Kiedy dyskusja zakończyła się, zaprowadzono nas na znaną nam wcześniej jedynie z telewizji salę plenarną. Tam porobiliśmy sobie fantastyczne zdjęcia i obejrzeliśmy dokładnie miejsce obrad parlamentarzystów z 27 państw Unii Europejskiej .Po zjedzeniu obiadu udaliśmy się na Grand Place oraz pod pomnik symbolu Brukseli Manneken Pis, kosztując po drodze niesamowitej belgijskiej czekolady w przeróżnych wariacjach smakowych. Wracając do Polski na lotnisku w Charleroi byliśmy zgodni, iż takie wycieczki są bardzo ciekawe i wzmagają ciekawość, w jaki sposób funkcjonują instytucje europejskie.